zaterdag 12 november 2016

Ontwerp Betere Business met design aanpak

In Ontwerp Betere Business vind je twintig tools, achtenveertig casestudies, bijna veertig insidertips en nog veel meer. Een prachtig vormgegeven toolbox voor het ontwerpen van businessmodellen die het verschil maken.

Nieuwe businessmodellen
Door nieuwe disruptieve technologieën en digitalisering van producten, diensten en communicatie zijn veel businessmodellen aan het einde van hun levensduur. Bedrijven moeten aan de slag met het vernieuwen van hun businessmodel. Als je dat succesvol wilt doen, moet je werken en denken als een ontwerper, aldus auteur Patrick van der Pijl, die samen met een team van schrijvers en designers verantwoordelijk is voor het boek ‘Ontwerp Betere Business - Nieuwe tools en skills en een frisse mindset voor strategie en innovatie’.

Van der Pijl was als producent betrokken bij de bestseller Business Model Generation en dat wereldwijde succes smaakte ongetwijfeld naar meer. Van der Pijl weet waar over hij praat want hij is al jaren actief als CEO van Business Models Inc., een internationaal adviesbureau voor strategie en businessmodel innovatie.

Denken en werken als een designer
Ontwerp Betere Business opent met een pleidooi om te denken en te werken als een designer. Want design gaat vooral over het creëren van de condities waarbinnen bedrijven groeien, bloeien en zich ontwikkelen in een situatie van onzekerheid en verandering, aldus de auteur. Design is een leerbaar, haalbaar en gedisciplineerd proces, dat iedereen kan gebruiken om unieke en kwalificeerbare waarde te creëren. Met als resultaat betere businesses die het verschil maken in een wereld die onzeker en onvoorspelbaar is, door de mens centraal te stellen.

7 kernvaardigheden
Design is zowel een proces als een mindset, benadrukt de auteur. Waarbij de designer over zeven kernvaardigheden moet beschikken, namelijk (1) observeren en begrijpen van klanten, (2) visueel denken en werken, (3) multidisciplinair samenwerken, (4) verhalen vertellen en ervaringen delen, (5) eenvoudig houden en gewoon beginnen, (6) experimenteren en leren en (7) leren omgaan met onzekerheid.

Dubble loop designproces
Het boek is opgebouwd langs de zeven stappen van een continu, iteratief en ‘double loop’ designproces: (1) voorbereiden, (2) point of view, (3) begrijpen, (4) ideeën vormen, (5) prototypes maken, (6) valideren en (7) opschalen. Ieder hoofdstuk bevat een mix van informatie, ontwerptools, checklists, tips, visuals, praktijkcases, inzichten van insiders en ondernemers, oefeningen, opdrachten en ‘canvassen’ om nieuwe oplossingen te schetsen.

Canvassen
Daarbij kom je een groot aantal canvassen tegen zoals het 5 Bold Steps Vision Canvas, Storytelling Canvas, Customer Journey Canvas, Innovatie Matrix Canvas, Experiment Canvas, Waarde Propositie Canvas en het oer-Business Model Canvas. Verspreid door het boek staan diverse praktijkcases van o.a. Toyota, Autodesk, GoSparc, Startupbootcamp en Wavin die laten zien hoe je de designer-aanpak in de praktijk toepast.

Goede aanvulling
Ontwerp Betere Business is een mooi vormgegeven boek, een goede aanvulling op vergelijkbare boeken als Business Model Generation en Waarde Propositie Ontwerp. Het is vooral een werkboek maar je kunt het ook van kop tot start lezen. Ontwerp Betere Business bevat een groot aantal praktische tools, aansprekende praktijkcases, mooie visuals en concrete tips en trucs. Het boek is een ‘must have’ voor iedereen die iets met businessmodellen doet.

Ontwerp Betere Business geeft je ongetwijfeld inzichten die je direct kan toepassen in de praktijk. Handig, want het is zoals de auteurs aan het einde van het boek schrijven: ‘De verandering in je bedrijf, je product, dienst en mindset begint bij jou. Alles begint bij jou.’


Deze recensie is ook gepubliceerd op Managementboek.nl. Het boek Ontwerp Betere Business is te koop op Managementboek.nl.






Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen