donderdag 8 december 2016

Disruptie in retail door Amazon Go

Technologie verandert het shoppen. Dat zien we bij Amazon dat begin 2017 een slimme supermarkt opent zonder kassa’s: Amazon Go. Via zichtherkenning, sensoren en kunstmatige intelligentie scant de supermarkt automatisch welke producten klanten meenemen. Afrekenen is niet meer nodig, de rekening volgt digitaal.


Amazon schudt retailwereld wakker
Niet Tesco, Walmart of Ahold, maar Amazon schudde de retailwereld deze week op met een supermarktconcept zonder kassa’s. ‘Amazon doet met retailers wat Netflix eerder met Blockbuster heeft gedaan. Ze hebben de mal gebroken en in de vuilnisbak gegooid’, reageert Forrester-analist Brendan Witcher op Twinkle.nl. ‘Vervolgens hebben ze in vier jaar tijd een compleet nieuwe supermarkervaring uitgevonden.’ Een 100 procent mobile-enabled store. Amazon Go drijft op kunstmatige intelligentie, genaamd Super Fusion. de techniek die registreert welke producten uit de schappen worden gepakt. Er komen camerabeelden, maar bijvoorbeeld ook druksensoren, lichtgordijnen en infraroodsignalen aan te pas.

Just Walk Out technologie
Klanten van de Amazon Go-supermarkt hoeven niet in de wachtrij bij de kassa te gaan staan. Bij binnenkomst loggen klanten met hun smartphone in op de Go-app, waaraan hun Amazon-account is gekoppeld. Met behulp van dezelfde technologie als bij zelfrijdende auto's scant de supermarkt automatisch welke producten klanten meenemen. Het systeem achter de winkel herkent wanneer mensen artikelen uit het schap halen of iets terugzetten. Bij het verlaten van de winkel gaan klanten weer door de poortjes die zijn uitgerust met zogenoemde ‘Just Walk Out’-technologie. De rekening volgt digitaal. Amazon Go is nog in de testfase. In februari 2017 moet de eerste slimme winkel open gaan.

Verschillende winkelformule's
Amazon wil Amerikaanse klanten met verschillende concepten verleiden om de boodschappen te komen doen. Zo is men bezig met Amazon Go en Amazon Fresh en opende men al eerder fysieke boekwinkels in de Verenigde Staten.

Amazon denkt dat het 2.000 fysieke supermarkten kan openen. 20 binnen 2 jaar, de rest binnen 10 jaar. De eerste 20 nieuwe Amazon Fresh-winkels moeten voor eind 2018 zijn geopend, in onder andere Las Vegas, Seattle, Miami en in de buurt van San Francisco. Amazon wil experimenteren verschillende winkelconcepten. 10 winkels zullen 'click-and-collect'-locaties zijn, de andere 10 standaard winkels, met winkelschappen en producten. De e-tailer werkt ook aan een netwerk van pop-up winkels in winkelcentra. Dit blijkt uit een intern document van Amazon waar Business Insider de hand op heeft weten te leggen. Met zijn fysieke supers verzamelt Amazon informatie over offline winkelgedrag die online te gelde kan worden gemaakt.

Amazon platform
Eerder kondigde Amazon ook drie nieuwe services aan waardoor het voor ontwikkelaars eenvoudiger is om toepassingen te maken voor het Amazon-winkelplatform, zo lezen we op CustomerFirst.nl:

  • Amazon Lex - Voor het integreren van conversational voice/text interfaces in elke applicatie. De service maakt gebruik van geavanceerde deep learning functionaliteiten, met name automatische spraakherkenning en natural language understanding (NLU).
  • Amazon Rekognition - Maakt het makkelijk om beeldanalyse toe te voegen aan applicaties. Deze dienst stelt gebruikers in staat om objecten en gezichten in afbeeldingen te detecteren. Ook is het mogelijk te zoeken op gezichten, plus ze te vergelijken.
  • Amazon Polly - Applicaties die met elkaar praten zijn te ontwikkelen met behulp van deze nieuwe service. Tekst veranderen in spraak is zijn specialisme, waarna Polly met 47 ‘natuurgetrouwe’ stemmen op de proppen komt in 24 verschillende talen. Het type stem en de taal kan naar wens worden aangepast.

Amazon distributie zeppelin
Amazon vraagt patent aan voor vliegende distributiecentra die onder een zeppelin hangen. Ze is al een tijd bezig met de ontwikkeling van drones die pakketjes kunnen bezorgen. In 2016 werd de eerste dronelevering zelfs al succesvol afgerond in het Verenigde Koninkrijk, maar het bedrijf wil een stap verder. Drones lanceren van de grond kost namelijk veel energie en wanneer ze dan ook nog eens een grote afstand af moeten leggen ben je nog een stap verder. Daarom wil Amazon opslagplaatsen in de lucht makent. Met 'airborne fulfillment centers' (AFCs) - distributiecentra onder een zeppelin - vliegt Amazon naar een locatie waar het veel vraag naar een bepaald product verwacht. Als voorbeeld in het patent geeft Amazon de vraag naar snacks en drinken rond sportevenementen. Drones kunnen zorgen dat fans tijdens de wedstrijd niet nog even snel naar de winkel moeten omdat de voorraad op is.

Disruptie in retail
Forrester-analist Brandan Witcher maant de traditionele concurrentie tot actie: ‘Retailers moeten goed kijken hoe Amazon consumentenverwachtingen steeds bijstelt en hun industrie ontwricht. Wie op zijn handen blijft zitten komt mogelijk nooit meer overeind.’ Tim Dunlop van The Guardian gaat nog een stap verder want hij schrijft:' Amazon Go means more than just job losses, it will restructure the economy'. Je bent gewaarschuwd!

Meer weten?






Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen