maandag 30 oktober 2017

Digitalisering te veel intern en korte termijn gericht

Organisaties investeren gigantisch in digitale transformaties. Wat dat oplevert weten veel bedrijven niet en als ze het weten valt het vaak tegen. Reden: organisaties digitaliseren onvoldoende klantgericht en hebben te weinig oog voor het verdienmodel. 


Dat stellen de onderzoekers van strategie- en marketingadviesbureau Simon-Kucher in hun onderzoeksrapport ‘Global Pricing Sales Study 2017’.

Uit dit onderzoek komen enkele opvallende bevindingen naar voren:

  • 83 procent van de bedrijven in Nederland (en 81 procent wereldwijd) voelen de noodzaak om te investeren in digitalisering. Hoewel omzetverbeteringen vaak het doel zijn van digitalisering, blijven de gewenste resultaten vaak uit.
  • 77 procent van de onderzochte bedrijven in Nederland ziet na hun digitaliseringswerk geen omzetverbetering. 
  • 18 procent van de bedrijven wereldwijd is succesvol in digitalisering. Bij deze ‘Digitalization Heroes’ zijn investeringen in digitalisering gericht op het verbeteren op de lange termijn van de omzet en winst. De brutowinst van deze koplopers ligt gemiddeld 37 procent hoger. 
  • 12 procent van de bedrijven maakt effectief gebruik van de beschikbare data voor een passende prijsstelling en slechts 6 procent richt zich vroegtijdig op het (kunnen) verzilveren van digitale producten.

Wat blijkt verder: Digitalization Heroes hebben veel vaker dan de minder succesvolle bedrijven, een digitaal plan dat volwaardig is geïntegreerd in de bedrijfsvoering en ze zetten big data veel beter in voor producten, diensten en prijzen op maat. Ook zetten ze bijna vier keer meer mankracht in op de digitale transformatie.

Te veel intern gericht en te weinig klantgericht

Kortom, wereldwijd wordt de noodzaak gezien te investeren in digitale transformatie. 81 procent van de ondernemingen wereldwijd, concentreert zich op deze transitie met mankracht en financiële middelen. Maar dit leidt in veel gevallen niet tot het behalen van meer omzet. In de afgelopen drie jaar heeft in Nederland 83 procent van de bedrijven geïnvesteerd in digitalisering, terwijl slechts 23 procent daarmee een omzetverbetering heeft gerealiseerd.

Volgens de onderzoekers richten bedrijven zich op de verkeerde dingen. Te veel op interne procesoptimalisatie op korte termijn en te weinig klantgericht op langere termijn.  Er is te weinig aandacht is voor het verdienmodel achter de digitalisering op langere termijn. 'Dat is op zijn zachts gezegd voor verbetering vatbaar. Hoe verdienen we hier geld mee? Die vraag blijft cruciaal', aldus de onderzoekers. 

Nieuwe (digitale) verdienmodellen

Meer weten over verdienmodellen? Lees dan mijn blog over oude businessmodellen met nieuwe verdienmodellen. 

Bron: Onderzoeksrapport 'Global Pricing Sales Study 2017', Simon Kucher.com.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten