maandag 6 november 2017

The Day After Tomorrow begint vandaag

De wereld verandert in rap tempo en dat heeft grote gevolgen voor organisaties van ‘vandaag’. Zaken als kunstmatige intelligentie en robotisering gaan ons leven ingrijpend veranderen. Die ontwikkeling is nu al aan de gang. Om te kunnen overleven moeten organisaties niet bezig zijn met vandaag of morgen, maar met The day after tomorrow zo schrijft Peter Hinssen in zijn gelijknamige boek.


Peter Hinssen is als docent verbonden aan verschillende internationale businessschools en richtte zelf een paar bedrijven op. Hij schreef diverse boeken waaronder eerder The Network Always Wins en Digitaal is het nieuwe normaal. Dat was de opmaat naar zijn nieuwste boek: The day after tomorrow. Daarin schetst hij een apocalyptisch beeld van de veranderingen die ons te wachten staan. Grote veranderingen met een enorme impact op de maatschappij, politiek, economie en ons hele sociale stelsel. Politici, beleidsmakers, ondernemers, bedrijven en instellingen moeten volgens de auteur wakker worden en maar met één ding bezig zijn: The Day After Tomorrow.

Het boek bevat acht hoofdstukken waarin de auteur het speelveld schetst van de dag na morgen. Aan bod komen de huidige stand van zaken, de exponentiële en disruptieve versnelling waar we middenin zitten, de noodzaak van radicale oplossingen, de technologie van overmorgen, het gebruik van nieuwe businessmodellen, netwerken en platformen, de schaduwzijden van alle veranderingen voor de maatschappij en de ingrediënten om je als organisatie succesvol voor te breiden op The Day After Tomorrow. De auteur sluit het boek af met zijn slotconclusie en enkele nabranders met o.a. negen regels om succesvol te zijn in The Day After Tomorrow en over de klanten van overmorgen, een gastbijdrage van succesauteur Steven van Belleghem.

De auteur geeft al doende antwoord op zijn vier grote vragen: (1) Waarom slagen grote bedrijven er bijna nooit in radicale, nieuwe technologieën vlug op te pikken en het potentieel ervan te benutten? (2) Waarom willen grote bedrijven zo graag nieuwe startups opkopen en hoe slagen ze erin die in recordtijd om zeep te helpen? (3) Hoe komt het dat bedrijven, zelfs wanneer ze weten welke richting ze uitmoeten, er niet in slagen zelf de juiste stappen te zetten, zonder hulp en begeleiding van buitenaf? (4) Hoe kunnen leidinggevenden hun ‘Day After Tomorrow’-denken verbeteren, leren om snel genoeg te reageren en wendbaarder te worden?

Volgens de auteur is er op dit moment één groot probleem, namelijk dat de meesten van ons alleen maar bezig zijn met vandaag en hoogstens met morgen. Onder druk van aandeelhouders, boze burgers en persoonlijke ambities zijn we vooral bezig met de waan van de dag, met scoren op korte termijn. Dat kortetermijndenken komt ons verschrikkelijk duur te staan als we niet oppassen. Want we kunnen wel bezig zijn met social, mobile, cloud en big data, maar dat zijn de mainstream technologieën van vandaag, aldus de auteur. Overmorgen draait het om Artificiële Intelligentie (AI) en Machine Learning, Internet Of Things (IOT), genetwerkte intelligentie en contracten (blockchain), Augmented Reality (AR) en Virtual Reality (VR) en Quantum computing. Om te zorgen dat je hieraan voldoende tijd, aandacht, talent en budget besteedt geeft de auteur een simpele vuistregel mee. Spendeer daarvan 70% aan vandaag, 20% aan morgen en 10% aan overmorgen.

De auteur schrijft smakelijk waarbij hij veelvuldig wetenschappers, denkers, zieners en goeroes uit verleden en heden aanhaalt om zijn verhaal te verduidelijken en te onderbouwen. Het boek staat vol met anekdotes, ervaringen, voorbeelden, visies en citaten die je aan het denken zetten. Ook kijkt de auteur naar bekende pioniers als Apple, Facebook, Google, Waze, Netflix, Zappos en succesvolle veranderaars zoals IBM om te zien wat zij anders doen en wat het geheim is van hun aanpak, businessmodel en bedrijfscultuur.

Het boek schetst goed de ontwikkelingen die in de huidige 4e industriële revolutie gaande zijn en een grote impact gaan hebben op de maatschappij. Denk alleen al aan het verlies van miljoenen banen door kunstmatige intelligentie en robotisering en de toenemende kloof tussen rijk en arm, tussen stad en platteland en de toenemende macht en invloed van ‘The Winner Takes It All’-bedrijven als Google, Facebook en Alibaba. Vandaag zijn er alleen al in de VS 3,5 miljoen truckers en vijf miljoen mensen die die truckers op een of andere manier ondersteunen. Volgens berekeningen kan de invoering van zelfrijdende voertuigen de Amerikaanse transportsector een jaarlijkse besparing opleveren kan 168 miljard dollar, de helft daarvan door inkrimping van het personeelsbestand. Wat gaan al die mensen doen?

Toen ik aan het boek begon was ik benieuwd of de auteur nog iets nieuws kon toevoegen aan de stroom boeken over disruptieve innovaties, nieuwe technologieën, exponentiele organisaties, netwerken en platformen en agile ondernemen. Hoewel de goed ingevoerde lezer niet heel veel nieuwe dingen leest, leest het boek als een trein en een wake-up-call. Het boek is een aanrader voor iedereen die nog niet helemaal doorheeft wat er staat te gebeuren. De auteur benadrukt dat hij geen kookboek heeft geschreven met kant-en-klare recepten over hoe om te gaan met The Day After Tomorrow. Het is veeleer een ‘smörgäsbord voor inspiratie’ en daar is de auteur prima in geslaagd.

Kortom, er is werk aan de winkel. Of zoals de Economist concludeerde in een artikel over de vloedgolf aan nieuwe technologieën: ‘Zelfs als het er op lange termijn goed uitziet, met het vooruitzicht op meer welvaart en massa’s nieuwe banen, betekent dat niet dat beleidsmakers gewoon op hun krent kunnen blijven zitten tot het zover is’. Integendeel, het roer moet volgens de auteur snel en drastisch om als je klaar wilt zijn voor The Day After Tomorrow. Dat zal in het begin misschien wat chaos geven, maar bedenk wat Oscar Wilde ooit eens zei: ‘Zonder orde kan niets bestaan, zonder chaos kan niets ontstaan’.




Deze recensie is ook gepubliceerd op Managementboek.nl. Het boem The Day After Tomorrow is te koop op Managementboek.nl.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten