zaterdag 9 december 2017

Vier trends voor het meten van patiëntervaringen

Op werkconferentie Toekomstscenario’s Patiëntervaringen, op 28 november jl. georganiseerd door het Zorginstituut en NIVEL, kwamen vier trends naar voren als het gaat om het meten van patiëntervaringen.



In het kort de vier trends als het gaat om het meten van patiëntervaringen:

  • CONTINUE: In plaats van periodiek wordt er steeds meer continu gemeten. De meting vindt steeds vaker plaats als integraal onderdeel van het zorgproces. Voor het grootste leereffect wordt er vaker op individueel patiëntniveau gemeten in plaats van op groepsniveau. 
  • KWANTITATIEF EN KWALITATIEF: Combineren van kwantitatieve en kwalitatieve data voor het beste inzicht. Alleen werken met vragenlijsten geeft onvoldoende inzicht want 'mensen zeggen niet wat ze doen en doen niet wat ze zeggen'. Het onderzoek wordt uitgebreid met kwalitatief onderzoek, dat kan op allerlei manieren, maar in ieder geval door met mensen in gesprek te gaan. 
  • KETENAANPAK: Het meten van patiëntervaringen gebeurt over de hele zorgketen heen in plaats van per zorgschakel. Denk aan chronisch zieke patiënten die, voor alle zorgaanbieders in de keten tezamen, maar een klanttevredenheidsonderzoek krijgt en niet lastig gevallen wordt met verschillende onderzoeken van de verschillende betrokken partijen. 
  • ONLINE: Metingen worden zoveel mogelijk 'online' gedaan. Dat werkt sneller, gemakkelijker (voor de patiënt en voor de onderzoeker) en is goedkoper. 

Eerder schreef ik al een blog over 'Patiëntervaring telt nog niet echt mee'. Deze trends sluiten daar naadloos op aan.

Herken je deze trends?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten