zondag 29 juli 2018

Wendbaar ondernemen in fietsenland

Wendbaarheid is één van de belangrijkste thema’s van de 21e eeuw. De wereld om ons heen verandert voortdurend en de impact van die veranderingen is steeds groter. Om te overleven moet je als bedrijf, instelling of publieke organisatie steeds sneller mee veranderen, dus continu verbeteren en vernieuwen. Doe je dat niet, dan krijg je het moeilijk. Lees wat deze ondernemer daarover zegt....


"Vanzelfsprekend moeten we ons aanpassen aan de snel veranderende maatschappelijke verhoudingen en gezien de dynamische tijd waarin we leven, zal ook in de toekomst een groot aanpassingsvermogen vereist zijn."


Wie, wanneer en waarom?

Wie is deze ondernemer, wanneer sprak hij deze wijze woorden en waarom?
Ok, Ok, ik vertel het al...

Deze woorden sprak Wim Breukink, destijds directeur van de Nederlandse Gazelle Rijwielfabriek, in 1962 (!) op het 70-jarig jubileumfeest van het rijwielbedrijf. Gazelle bevond zich in die jaren in een moeilijke periode. Als maker van degelijke kwaliteitsfietsen had Gazelle te maken met zo'n 40 Nederlandse fietsconcurrenten (Batavus, Pon, Burgers, Simplex e.v.a.) en nieuwe buitenlandse concurrenten die met hun veel goedkopere tweewielers de Nederlandse markt overspoelden. De boodschap van directeur Breukink aan alle medewerkers en genodigden was helder: het roer moet om. Hoe het de Gazelle Rijwielfabriek verder is vergaan lees je in het boeiende boek 'Eeuw in versnelling - Hoe de fiets  voor een maatschappelijke revolutie in Nederland zorgde' van Marian Rijk.

Wendbare strategie op één A4

Deze anekdote over aanpassingsvermogen is een mooi bruggetje naar mijn nieuwe boek Wendbare strategie op één A4. Aanpassingsvermogen was altijd al belangrijk, maar tegenwoordig is 'strategische wendbaarheid' belangrijker dan ooit en cruciaal om te kunnen blijven bestaan.  Na product-, productie-, proces- en organisatie-agility zijn we aanbeland bij de volgende fase van wendbaarheid, namelijk strategische wendbaarheid, of in het Engels strategic agility. Wendbaarheid 5.0. Daarbij het gaat om een hele andere manier van kijken, denken en doen dan we tot nu toe gewend zijn.

Zo kun je snel en wendbaar ondernemen

Over snel en wendbaar ondernemen lees je meer in mijn boek Wendbare strategie op één A4. Met het wendbaarheidscanvas met 11 bouwstenen en 43 wendbaarheidsknoppen om aan te draaien. Met het canvas krijg je snel inzicht in welke factoren van belang zijn en hoe je als organisatie met een wendbare strategie het verschil kan maken.

Eerder schreef ik ook het boek Hoe agile is jouw strategie? – Zo kun je snel en wendbaar ondernemen. Als beste Nederlandse marketingboek over agile ondernemen genomineerd voor de PIM Marketing Literatuurprijs 2016.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten