dinsdag 22 september 2020

Werknemers willen doorgroeien, leuk werk en betere baas

Hoogopgeleide medewerkers verlaten een bedrijf vanwege onvoldoende doorgroeikansen, werkinhoud en de leidinggevende. Dat komt naar voren in het jaarlijkse Intermediair Imago Onderzoek onder duizenden hoogopgeleide werknemers in diverse sectoren. De baas heeft de sleutel in handen.


Hoogopgeleide werknemers zijn niet tevreden

Uit het jaarlijkse Intermediair Imago Onderzoek van 2020 onder bijna 5.000 hoogopgeleiden blijkt dat meer dan een kwart (27 procent) van de hoogopgeleiden die actief op zoek zijn naar ander werk, dat doet vanwege zijn leidinggevende. Dat is bij mannen 50 procent vaker het geval dan bij vrouwen. 

Onvoldoende doorgroeimogelijkheden (41 procent) en de inhoud van het werk (40 procent) zijn de belangrijkste redenen om naar een andere werkgever/baan uit te kijken. Van de hoogopgeleiden die op dit moment ander werk zoeken, doet de helft dit omdat het werk niet leuk of uitdagend genoeg is. 

Dus hoe zorg je er voor dat je de goede werknemers, die je graag wilt behouden, ook daadwerkelijk aan jouw organisatie bindt? 

5 redenen waarom hoogopgeleiden trouw blijven

De 5 belangrijkste factoren om een werkgever trouw te blijven, zijn voor hoogopgeleiden volgens het Intermediair-onderzoek:
  1. Uitdagende inhoud van het werk (60 procent).
  2. Prettige collega’s (53 procent).
  3. Goede werk-privébalans (52 procent).
  4. Goed inkomen (41 procent).
  5. Vast contract (38 procent).

12 punten waarop werkgevers worden beoordeeld

We zien bovenstaande punten terug in het onderzoek van de Nationaleberoepengids.nl. Ze raadpleegde diverse onderzoeken en bronnen. Onder andere van Manpower, YoungCapital, Intelligence Group, Deloitte, StudyTube, NRC en Youngworks. De bevindingen beslaan de volle breedte van de arbeidsmarkt en hebben dus betrekking op lager, gemiddeld en hoger opgeleide werknemers.

Met zette de 12 belangrijkste punten op een rij waarop werknemers in 2020 werkgevers beoordelen. Gezien de arbeidsmarktkrapte in veel sectoren en de 'war on talent' is het goed om met deze twaalf punten rekening te houden als je werknemers wilt aantrekken, binden en boeien.   
  1. Salaris.
  2. Baanzekerheid.
  3. Werksfeer en collega's.
  4. Werkinhoud en bedrijfsdoelstelling.
  5. Flexibel met tijd kunnen omgaan.
  6. Persoonlijke ontwikkeling.
  7. Werkplek en locatie.
  8. Initiatief, zelfstandigheid en samenwerken.
  9. Cultuur en leiding.
  10. Balans Werk/Privé.
  11. Lunch & Koffie (en gratis eten bij overwerken).
  12. Faciliteiten.
Maar let op, dit beeld en de rangorde van prioriteiten kunnen tussen groepen werknemers verschillen. Denk aan verschillen tussen werknemers uit verschillende bedrijfssectoren, functiegroepen, opleidingsniveau of generaties.  

Zo is er de afgelopen jaren veel geschreven over wat millennials belangrijk vinden in hun baankeuze. Voor veel van hen is een leuke baan en zingeving belangrijker dan salaris, zeggen ze. Dat zegt ook aankomende generatie Z, maar daarvan wil de helft gewoon goed geld verdienen. 

Voor de groep millennials scoort de reden 'werkinhoud en bedrijfsdoelstelling' één of twee plaatsen hoger. Voor hen is dit een doorslaggevend criterium, hun werk moet betekenis hebben. Hun inzet moet ergens aan bijdragen, of ze willen 'impact maken'. Wat dat exact betekent verschilt dan weer enorm onder deze generatie. Zo kan 'impact maken” te maken hebben met maatschappelijke verbetering of een positieve milieu bijdrage. Maar het kan bijvoorbeeld ook gericht zijn op de prestaties van de start-up waar ze werken en de wereldmarktleider willen worden.

Voor generatie Z staat een baan die aansluit op je passie op de eerste plek. En meer dan de helft (53 procent) wil een baan waarmee ze iets voor de wereld kunnen betekenen. Transparantie en maatschappelijk verantwoord ondernemen is voor de jongere generaties heel belangrijk geworden, voor velen zelfs een must. 

Volgens de onderzoekers zijn er in grote lijnen toch veel overeenkomsten te vinden, ook al verschilt de verschijningsvorm van bepaalde criteria per generatie. Naast de overeenkomsten zien ze dat traditionele waarden een andere invulling gaan krijgen, zoals de privé-werk balans. Voor de jongere generaties begint dit meer een 'work life fluency' te worden, waar het werk en privé meer in elkaar overlopen.

Doorgroeien, leuk werk en betere baas

De leidinggevende heeft in dit alles een sleutelrol want het is zoals managementgoeroe Peter Drucker zegt: 'Good employees quit when management is bad. Bad employees quit when management is good.'

Anders gezegd en kort samengevat: hoogopgeleide werknemers willen doorgroei mogelijkheden, leuk en uitdagend werk en een betere baas. 

Vecht terug of ga weg

In een van zijn NRC-columns geeft managementgoeroe Ben Tiggelaar 5 tips aan medewerkers wat ze moeten doen als ze te maken hebben met een slechte manager: (1) bouw aan veerkracht, (2) vecht terug, (3) praat met personeelszaken, (4) zeg wat je nodig hebt of (5) ga weg. Je weet wat je te doen staat.

Middenmanagement sleutel tot succes

De leidinggevende heeft dus een cruciale rol bij het binden van hoogopgeleide werknemers aan het bedrijf. Meestal gaat het dan om de 'middenmanager' en die ligt nogal onder vuur.  

Ondanks het groeiende sentiment dat het middenmanagement binnen organisaties steeds minder relevant is, toont recent promotie-onderzoek van consultant Freek Hermkens aan dat het tegendeel waar is. 

Na een diepgaande theoretische en empirische studie concludeerde hij dat het middenmanagement juist erg belangrijk kan zijn voor organisatiebrede implementaties en adopties van continue verbeteringen, zoals lean. Zijn conclusie: middenmanagers zijn sleutel tot succes bij veranderprojecten.

Goede managers maken het verschil

Het probleem is niet management of een teveel aan managers. Het probleem is dat er zo weinig goede managers zijn. Goede managers zorgen voor visie, richting en betrokken medewerkers. Dat leidt vanzelf tot meer loyale klanten, meer productiviteit en meer winstgevendheid. 

Wil je meer betrokken medewerkers, meer klanten en betere prestaties? Zorg voor goede managers!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten