maandag 28 december 2020

10 beste blog-artikelen van 2020

2020 was door corona een uniek, vreemd. vervelend, verdrietig, chaotisch en boeiend jaar. Dat resulteerde o.a. in zo'n 80 artikelen op mijn weblog Klantgericht ondernemen in de 21e eeuw. Hier vind je 10 artikelen van mijn blog die het afgelopen jaar veel bekijks, likes, shares en reacties hebben opgeleverd. Veel leesplezier en een heel goed nieuwjaar!

In willekeurige volgorde:

1. De wereld ná Corona. Wees voorbereid!

De impact van het Coronavirus is enorm. We zien het dagelijks om ons heen. Het zorgsysteem piept en kraakt. Duizenden zieken en doden. Nederland zit grotendeels op slot. Dat moet erger voorkomen maar leidt tot een economische recessie die zijn weerga niet kent. De wereld zal niet meer hetzelfde zijn. Er komt een tijd vóór en ná het Coronavirus. Dit artikel neemt je mee in de wereld ná Corona. Want terugkeer naar business as usual lijkt nu al een gepasseerd station. Lees meer.

2. Klantvriendelijkste bedrijf van Nederland in 2020

Het wordt een beetje saai. Coolblue is opnieuw uitgeroepen tot Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland met Burger's Zoo en Zooplus als verrassende tweede en derde. Net als in 2018 en 2017 is Coolblue weer de favoriet van de consument en maakt het zijn belofte 'alles voor een glimlach' meer dan waar. Hoe flikken ze dat toch iedere keer? Simpel, klantvriendelijkheid is volgens opperbaas Pieter Zwart in feite een heel methodologisch proces. Lees meer.

3. De beste strategie tijdens een recessie

Eén ding is duidelijk. Door de coronacrisis kunnen alle strategieplannen de prullenbak in. We gaan over naar het ‘nieuwe normaal’. Met een enorme economische recessie en een onbekende 1,5 meter-samenleving. Wat nu? Wat moet je doen om overeind te blijven? Welke strategie kies je als multinational, mkb-bedrijf of zzp’er? Het antwoord ligt in een slimme combinatie van een defensieve en offensieve aanpak. Lees meer.

4. Wendbaar omgaan met dynamische onbalans

We zijn graag in balans. Als mens, team en bedrijf. Vaak wordt verwezen naar de natuur, want die zou altijd in evenwicht zijn. Dat beeld klopt niet. De natuur is een dynamisch geheel en per definitie in onbalans. Dat geldt ook voor mensen en organisaties. Wij zijn die natuur. De uitdaging ligt niet in het streven naar balans, maar wendbaar omgaan met die dynamische onbalans. Dat kan door ons meer te gedragen als wendbare, levende en lerende systemen. Lees meer.

5. Wat leren we van het drama in kinderopvangtoeslag?

De regeling voor kinderopvangtoeslag is voor veel ouders op een drama uitgelopen. De parlementaire verhoren geven een ontluisterend beeld van hoe dit heeft kunnen gebeuren. Politiek, beleid en uitvoering hebben grote steken laten vallen met enorme gevolgen voor duizenden ouders. Wat kunnen we daarvan leren? Het toeslagdrama in 4 bedrijven met inspirerende inzichten van Albert Einstein. Lees meer.

6. Het nieuwe normaal begint met visie en een goed verhaal

De Coronacrisis luidt een nieuwe werkelijkheid in. Met een grote economische recessie en een 1,5 meter samenleving. Dat vraagt van bedrijven en instellingen een kritische blik op hun visie, ambitie en strategie. Business as usual bestaat immers niet meer. Hoe ziet die nieuwe werkelijkheid eruit? Wat betekent dat op korte en langere termijn voor jouw organisatie en wat wil je concreet bereiken? Succesvol ondernemen in het nieuwe normaal begint met visie en een goed verhaal. Lees meer.

7. Wie verlost de zorg van het M&M-complex?

De zorg lijkt last te hebben van een M-en-M-complex. Nee, niet die leuke chocoladesnoepjes. Ik bedoel de onderwaardering van de vakgebieden Management en Marketing. Ondanks de stapels bewijzen dat investeren in management en marketing loont, lijken veel zorgorganisaties daar juist op te beknibbelen. Het doet me denken aan het Britse gezegde ‘penny wise, pound foolish’. Lees meer.

8. Positioneren in maatschappij, markt en klant [MarktCanvas en MerkCanvas]

De coronacrisis heeft grote impact. Markten trillen op hun grondvesten, sectoren staan stil en bedrijven staan op omvallen. Het consumentenvertrouwen neemt af, klanten maken andere keuzes en van business as usual is geen sprake meer. Om te kunnen overleven moeten organisaties opnieuw positie kiezen. Dit artikel geeft je een aantal handvatten. Lees meer op Frankwatching.

9. Creëer een nieuw verdienmodel [Verdienmodel Canvas]

Hoe verdien je geld in een anderhalvemeter-samenleving? Veel bedrijven moeten door de coronacrisis op zoek naar een ander businessmodel. Met nieuwe waardeproposities én een rendabel verdienmodel. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. In dit artikel vind je de 15 meest gebruikte verdienmodellen en het Verdienmodel Canvas voor het bouwen van jouw eigen verdienmodel. Lees meer op Frankwatching.

10. Bedrijven maken hun kernwaarden (values) niet waar

We kennen ze allemaal wel. Die mooie kernwaarden, principes, values en beliefs van bedrijven en instellingen. Over integriteit, klantgerichtheid en duurzaamheid. Met ambitieuze teksten op websites en in commercials. Alleen brengen verreweg de meeste bedrijven hun waarden niet in de praktijk. Wel zeggen, niet doen. Lees meer.

Veel leesplezier en een heel goed nieuwjaar!

Terugblik: Twintig jaar Indora Managementadvies in 2020

20 jaar geleden startte ik als zzp-er met Indora Managementadvies. Een nieuw avontuur. Geen idee wat het zou worden. Het motto was 'leuke dingen doen voor leuke mensen’. Dat is aardig gelukt. Hoewel dit Coronajaar een vreemd jubileumjaar is. Een terugblik op twintig jaar zzp-en. Lees meer.

Vooruitblik: 10 redenen waarom jij een boek moet schrijven

Hoe lang ben je bezig met het schrijven van een boek? Levert boeken schrijven nog wat op? Is een boek schrijven ook voor mij interessant? Waarom zou ik het doen? Zo maar een paar vragen die ik regelmatig krijg. Dit zijn mijn 10 redenen waarom jij een boek moet schrijven. Nou ja, moeten... Lees meer.

Beste blog-artikelen van 2019 en 2018 

Hier vind je het overzicht met de 10 beste blogs uit 2019 en 2018.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten