zondag 20 december 2020

10 beste managementboeken van 2020

Aan het einde van het jaar kijken we altijd even terug. Noodgedwongen thuis dit keer, met waarschijnlijk meer tijd om weer eens een boek ter hand te nemen. Maar welk boek? Hier vind je 10 tips van management- en marketingboeken die ik het afgelopen jaar heb gerecenseerd voor Managementboek.nl. Veel leesplezier en een heel goed nieuwjaar!

Het afgelopen jaar heb ik opnieuw enkele tientallen boeken gelezen en gerecenseerd voor Managementboek.nl. De teller staat daar nu op bijna tweehonderd gerecenseerde managementboeken. Uit de oogst van 2020 heb ik tien boektitels geselecteerd die het lezen waard zijn. Het complete overzicht van afgelopen jaar vind je op dit blog via de tag 'boekrecensie'. 

In willekeurige volgorde:

1. Mediastorm

Internet heeft de globalisering en wereldwijde verbondenheid tussen mensen versterkt. Tegelijkertijd zorgt het voor verdeeldheid en het ontstaan van ontelbare niches. Een wereld waarin de consument zelf de touwtjes in handen heeft en voortdurend wordt bestookt door storytellers, influencers, reclames en nepnieuws. In Mediastorm lees je hoe je deze wervelende orkaan door nieuwe creativiteit kunt overleven onder het motto: als je een speld zoekt in een hooiberg, pak dan eerst een magneet. Lees recensie.       

2. Why winners give it al

Uit onderzoek blijkt dat er een direct causaal verband bestaat tussen merkvoorkeur en marktaandeel. De des te meer mensen een sterke voorkeur hebben voor jouw bedrijf of merk, des te groter jouw marktaandeel. Succesvolle bedrijven doen er dan ook alles aan om te sturen op die merkvoorkeur. In Why winners give it all lees je waarom voorkeursmerken winnen en hoe ze dat aanpakken. Lees recensie. 

3. Leading from the middle

We leven in een hectische tijd. Dat maakt het werk van managers er niet eenvoudiger op. Zeker niet in het ‘midden’ van een organisatie. Het vraagt van managers andere vaardigheden en er is een nieuw samenspel nodig tussen de top en het midden van de organisatie. Leading from the middle laat zien hoe organisaties succesvoller kunnen worden door de ‘mensen in het midden’ te laten excelleren. Lees recensie.

4. De tirannie van verdienste

De democratie is in gevaar. Veel mensen voelen zich niet meer vertegenwoordigd door de bestuurlijke elite en kiezen voor populistische leiders en partijen. Hoe dat komt? De maatschappij beloont mensen met een hogere opleiding onevenredig. Voor de grote groep lager opgeleiden is maar weinig oog en waardering. Als we de gepolariseerde samenleving achter ons willen laten moet het politieke roer om. Dat is in het kort de boodschap van Michael J. Sandel in De tirannie van verdienste (het boek Fantoomgroei sluit hier naadloos op aan). Lees recensie

5. STOP

We klagen maar al te vaak over bureaucratische regeltjes, oeverloze vergaderingen en projecten die maar doormodderen. Dingen die niets opleveren en wel veel energie en geld kosten. We moeten niet alleen snel en goed nieuwe kansen kunnen benutten, maar als organisatie, afdeling of team ook snel en goed kunnen stoppen met dingen niet meer relevant zijn. We moeten leren stoppen en het ‘dodelijke paard feestelijk begraven’. Hoe? Dat lees je in het boek STOP.  Lees recensie.

6. The offer you can't refuse

Product, prijs en kwaliteit zijn allang niet meer onderscheidend in het gevecht om de klant. Gebruiksgemak en service ook niet meer. Je moet meer doen om klanten voor je te winnen. Je moet bouwen aan een ‘offer you can’t refuse’ door levenspartner van de klant te worden en de wereld te verbeteren. Je leest het in het boek The Offer You Can’t Refuse. Lees recensie.

7. Platformrevolutie

De wereld wordt de laatste jaren flink opgeschud door succesvolle platformbedrijven als Amazon, Airbnb, Uber en Booking.com. Gevolgd door een grote stroom van bekende en minder bekende platforminitiatieven in bedrijfsleven en publieke sector. Wat betekent deze platformisering voor de samenleving? Welke risico's en kansen biedt dit voor consumenten, bedrijven, burgers en overheden? Deze vragen en de antwoorden daarop staan centraal in het boek Platformrevolutie. Lees recensie.

8. De wereld is rond

Disruptieve ontwikkelingen hebben de wereld in zijn greep. Alle sectoren bevinden zich in hun eigen storm en de maatschappij verandert ingrijpend door digitalisering, globalisering en klimaatverandering. Jo Caudron beschrijft in De wereld is rond deze metastorm op het gebied van wonen, werk en mobiliteit en geeft handvatten voor een toekomstgericht transformatieplan. Terechte winnaar van Beste Managementboek 2020. Lees recensie.

9. Marketing Design

Het boek Marketing Design bestaat uit een mix van ingrediënten met Customer Journey Mapping, een vleugje neuromarketing en een forse toef Design Thinking. Een boek voor het analyseren en ontwerpen van praktijkoplossingen en klantbelevingen waar klanten blij van worden. Winnaar van de PIM Marketing Literatuur Prijs 2020. Lees recensie.

10. Fantoomgroei

Hoe kan het dat de economie blijft groeien en bedrijven steeds meer winst maken en dat werknemers dat al jaren niet merken in hun loonzakje? In Fantoomgroei lezen we waarom we steeds harder werken voor steeds minder geld. En dat de hang naar groei geen noodzaak is, maar het resultaat van een verhaal dat we zijn gaan geloven. Een fantoom. Lees recensie.

Veel leesplezier en een heel goed nieuwjaar!

Vooruit, wij van wc-eend adviseren ook de volgende twee boeken van mijn hand ;-)

1. Wendbare strategie op één A4 - Wendbaarheidscanvas

Wendbare strategie op één A4 is het eerste Nederlandse boek over wendbaar ondernemen dat met behulp van het wendbaarheidscanvas een compleet overzicht geeft aan de hand van een groot aantal thema’s. Het geeft een samenhangend overzicht van 11 bouwstenen met in totaal 43 wendbaarheidsknoppen om aan te draaien. Lees meer over dit boek.

2. Power to the People - Sterk merk in de zorg

Het boek Sterk merk in de zorg is uit! Ook dit derde deel van de serie ‘Power to the People’ is geschreven door Marian Draaisma (Marketing Director Pluryn) en Sjors van Leeuwen (Indora Managementadvies en Zorgmarketingplatform). Lees meer over dit boek.

Beste managementboeken van 2019 en 2018 

Je vindt hier een overzicht met de beste managementboeken van 2019 en 2018

Een overzicht van alle boekrecensies op mijn webblog vind je hier. Hier vind je een overzicht van al  mijn boekrecensies op Managementboek.nl.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten