vrijdag 8 november 2019

CRM Quick Scan wordt graag geplagieerd

Afgelopen week was het weer raak. Ik las een boek over klantgericht ondernemen waarin de auteur 'zijn' CRM-scan beschrijft. Ik was meteen nieuwsgierig. Niet geheel onterecht, want wat blijkt? De auteur heeft mijn CRM Quick Scan vrijwel ongewijzigd in zijn boek (en op zijn website) overgenomen. Als 'zijn' idee/product en zonder enige bronvermelding. Rara, hoe kan dat?

(macworld.nl)

Gevonden op internet

De auteur vertelde mij dat hij zijn CRM-scan op 'internet' had gevonden. Hij was op zoek gegaan naar een scan die klantgerichtheid integraal aanpakt. Er zwerven meer quick scans rond op internet (klopt, maar weinig integrale scans, sommige adviesbureaus vragen er zelfs flink geld voor, niet doen, mijn quick scan is gratis!) en het was voor hem onduidelijk van wie deze scan afkomstig was. Er was geen bronverwijzing te vinden. Vandaar dat hij geen bron kon vermelden en het als zijn eigen CRM-scan presenteert.

Opvallend onbekend

Mijn CRM Quick Scan was dus onbekend. Dat kan. Dat je zelf heel druk bezig bent met van alles en nog wat wil natuurlijk niet zeggen dat de rest van de wereld dat ook ziet. Ik heb dus nog wat promotiewerk te doen.

Verrassend is het wel want (1) de eerst editie van mijn boek CRM in de praktijk (evergreen op Managementboek.nl) verscheen al in 2003, (2) net als mijn CRM Quick Scan, die (3) de afgelopen zestien jaar veelvuldig is gebruikt bij opdrachten, workshops, studie-opdrachten, opleidingen, boeken en artikelen, (4) al jaren op mijn website staat, (5) veelvuldig via sociale media is gedeeld en op vele plaatsen downloadbaar als e-book en (6) een derde en vierde plaats scoort bij het googlen op 'crm quick scan'. Het wereldwijde internet is echter groot zwart gat vol verassingen zullen we maar zeggen.

Copy Compliment

Het is dit niet de eerste keer dat dit gebeurt. Ik beschouw het maar als een compliment. De vorige keer zei de directeur van een niet nader te noemen marketingbureau die mijn CRM Quick Scan ongewijzigd en zonder bronvermelding op zijn website had staan: "we hebben een internetbedrijf opdracht gegeven om een quick scan te ontwikkelen en dit hebben ze gemaakt. Ik wist niet dat ze het van iemand anders gekopieerd hebben." Om maar niet te spreken van de vele stukken tekst en modellen die uit mijn artikelen, boeken en blogs ongewijzigd worden overgenomen op websites, brochures, etc. zonder bronvermelding.

Plagiaat

Tsja, of dit plagiaat is? Volgens Wikipedia is plagiaat of letterdieverij "het overnemen van stukken, gedachten, [of] redeneringen van anderen en deze laten doorgaan voor eigen werk". Degene die plagiaat pleegt is plagiator of plagiaris. Degenen van wie het werk overgenomen is, wordt aangeduid als geplagieerde. Maar ook een heel groot gedeelte uit één bestaande tekst, document of ander stuk ongewijzigd overnemen wordt in het onderwijs als vorm van plagiaat gezien.


Plakken en knippen is zo gedaan

Natuurlijk, 'we staan op de schouders van reuzen voor ons' en knippen en plakken dat het een lieve lust is. Wie doet het niet? Ook ik doe daar gretig aan mee. By the way: mocht ik toevallig ergens een bronvermelding vergeten zijn, laat het weten! Het internet maakt dit kopiëren gemakkelijker dan ooit.

Niets komt zo maar uit de lucht vallen en alle nieuwe ideeën, visies, modellen en innovaties borduren in meer of mindere mate voort op het werk van anderen. Dat gaat al eeuwen zo en is het geheim van vooruitgang. Lees bijvoorbeeld ook de boeken De managementideeënfabriek ontleed, Waarom de Chinezen de stoommachine niet uitvonden en China's New Normal. Daarnaast hebben we ook nog te maken met het 'twee zielen, één gedachte'-fenomeen, want wie heeft bijvoorbeeld de boekdrukkunst nu echt uitgevonden? De Chinezen, Duitsers, Amerikanen of toch de Nederlanders?

Zo is het ook met al die scans, radar's, spinnenwebben, kwadranten, canvassen, kleurwijzers en andere zelfevaluatie-tools die op internet ronddwalen. Ze lijken allemaal in meer of mindere mate op elkaar. Zo kwam ik zelf op het idee voor mijn CRM Quick Scan door een zelfde soort 'quick scan van de relatiegerichtheid' die de CRM-experts Waalewijn, Beltman e.a. paar jaar daarvoor hadden gepubliceerd in een marketingblad. Die relatiescan vormde de inspiratie voor het maken van een nieuwe integrale CRM Quick Scan, afgestemd op mijn visie op CRM zoals ik dat in mijn boek CRM in de praktijk beschrijf.

Eenvoudige stelregel

Ik heb een eenvoudige stelregel die ik altijd probeer toe te passen. Of je neemt dingen min of meer letterlijk en niet op al te grote schaal over met duidelijke bronvermelding (citaatvorm), of je maakt er een echt eigen verhaal van door het aan te passen, uit te breiden en in te bedden in een ander/breder verhaal met andere of hele nieuwe invalshoeken.

'Wil je dat ik jou als bron vermeld op de website' vroeg de auteur. 'Dat laat ik aan jou over' was mijn antwoord. Ik ben benieuwd. Het wachten is op de volgende copy cat.

Download hier gratis de CRM Quick Scan

De CRM Quick Scan kun je hier gratis downloaden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten