dinsdag 26 november 2019

Verdienmodel Canvas voor in je gereedschapskist

Hoe en waarmee verdien je je geld als organisatie? Anders gezegd: wat is je verdienmodel? Dat begint met duidelijkheid over het businessmodel en de waardeproposities die je aanbiedt. Die vormen de basis voor jouw 'verdienmodel'. Om dat verdienmodel goed in kaart te kunnen brengen heb ik een eenvoudig Verdienmodel Canvas gemaakt.

 

Van businessmodel naar verdienmodel

De begrippen businessmodel, waardepropositie en verdienmodel worden nog wel eens door elkaar gehaald. Ze verschillen echter wezenlijk van elkaar.

  • Een businessmodel beschrijft kort en krachtig hoe een organisatie waarde creëert, levert en behoudt. Simpel gesteld: hoe een bedrijf zijn activiteiten heeft georganiseerd en klanten van dienst is, van kop tot staart.
  • Een waardepropositie beschrijft de voordelen die klanten kunnen verwachten van een verzameling producten en diensten. Een organisatie levert vaak meerdere waardeproposities aan verschillende klantgroepen.
  • Een verdienmodel beschrijft op welke manier de organisatie zijn geld verdient, wat de inkomstenstromen en kostenstructuren zijn en wat het verwachte resultaat is. Het businessmodel en de waardeproposities die geleverd worden bepalen de inkomstenstromen en kostenstructuren en daarmee het 'verdienvermogen' van de organisatie. Soms wordt er ook wel gesproken over inkomsten- of opbrengstenmodel (revenuemodel).

Van Business Model Canvas naar Verdienmodel Canvas

Bij het bepalen en uitwerken van een 'verdienmodel' spelen verschillende factoren een rol. Denk aan je waardepropositie(s), prijsstrategie (prijszetting en prijsniveau), type inkomstenstromen (eenmalig of terugkerend), type kostenstructuren (vast of variabel) en de businesscase met financiële parameters als ROI, terugverdientijd en klantwaarde (gebaseerd op afzetprognoses e.d.).

Om deze factoren gestructureerd te analyseren en te beschrijven heb ik een eenvoudig 'Verdienmodel Canvas' gemaakt. Indachtig het succesvolle Business Model Canvas en Waarde Propositie Canvas (goed gejat is soms beter dan zelf slecht bedacht ;-).

Het Verdienmodel Canvas sluit naadloos aan op het Business Model Canvas en Waarde Propositie Canvas. Hieronder zie je het canvas afgebeeld.



(klik op de afbeelding voor een groter formaat)  

Stop het Verdienmodel Canvas in je ondernemers-, marketing- en innovatiegereedschapskist, misschien komt het nog eens van pas.

Heb je nog aanvullingen of verbeteringen, dan hoor ik ze graag. Wil je dit Verdienmodel Canvas ontvangen, stuur mij dan via mijn website een email.

Succes met je verdienmodel!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten