zaterdag 7 december 2019

Positioneren met het MarktCanvas en MerkCanvas

Bij ondernemen, concurreren en vermarkten van producten en diensten wordt vaak gesproken over 'positioneren'. Het kiezen van een onderscheidende positie in de maatschappij, de markt en het hoofd van de klant. Voor het uitwerken van een positionering heb ik twee eenvoudige hulpmiddelen gemaakt: een MarktCanvas en een MerkCanvas.

Positioneren is kiezen om gekozen te worden

Om het gevecht om de klant te winnen is meer nodig. Een belangrijk deel van de oplossing ligt in het  ontwikkelen van een haarscherpe positionering: het kiezen van een onderscheidende positie in (1) de maatschappij, (2) in de markt en (3) in het hoofd en hart van de klant. Door een goede positionering kun je alle inspanningen beter richten en krijg je sneller een voorkeurspositie bij jouw doelgroep. Lees daarover mijn uitgebreide blog Positioneren is kiezen om gekozen te worden.

Maar hoe beschrijf je een en ander kort, duidelijk en to-the-point? Het gebruik van een 'canvas' kan daarbij helpen zoals we inmiddels weten van canvassen als Business Model Canvas, Waarde Propositie Canvas en het Verdienmodel Canvas. 

Daarom heb ik voor het uitwerken van een positionering ik twee eenvoudige hulpmiddelen gemaakt: een MarktCanvas en een MerkCanvas. Beide canvassen kun je al naar gelang je eigen specifieke context aanpassen.

1. Positioneren in de maatschappij

Bij positioneren in de maatschappij draait het als eerste om de vraag: waarom bestaan wij? Wat is onze visie en wat is het ‘hogere doel’ dat wij nastreven? Wat zijn onze drijfveren, waarden en idealen? Wat is onze 'purpose'? Voor het beantwoorden van deze vragen kun je bijvoorbeeld de bekende Golden Circle van Simon Sinek gebruiken.

2. Positioneren in de markt

Bij marktpositionering draait het om de vraag: op welke markten, inkopers (financieringsbronnen), werkgebieden en doelgroepen gaan we ons richten? Met welke kernproducten (portfolio) en waarin zijn we dan onderscheidend? Voor het beantwoorden van dit soort vragen kun je onderstaand MarktCanvas gebruiken. Je kunt dit canvas aanpassen aan je eigen specifieke context.

(klik op de afbeelding voor een groter formaat) 

3. Positioneren in het hoofd van de klant

Bij merkpositionering draait het om het kiezen van een onderscheidende, relevante en geloofwaardige positie in het hoofd en hart van jouw (ideale) klant. Hoe wil je gezien en ervaren worden? Waarmee wil je geassocieerd worden? Welk gevoel wil je uitstralen en overdragen? Voor het beantwoorden van dit soort vragen en het uitwerken van de merkpositionering kun je het MerkCanvas gebruiken. Dit canvas komt ook terug in het boek Sterk merk in de zorg waarover dit artikel gaat.

(klik op de afbeelding voor een groter formaat)

A fool with a tool

Stop het MarktCanvas en MerkCanvas in je ondernemers-, marketing- en innovatiegereedschapskist, misschien komt het nog eens van pas.

Bedenk bij het toepassen dat 'a fool with a tool is still a fool' en dat 'all models are wrong, but some are useful', zoals twee bekende gezegden luiden.

Heb je nog aanvullingen of verbeteringen, dan hoor ik ze graag. Wil je deze canvassen ontvangen, stuur mij dan via mijn website een email.

Succes met je positionering!

PS:
Andere lezenswaardige artikelen vind je hier over het probleemgericht positioneren van merken en het positioneren van de organisatie op basis Covey's klassieke gedachtegoed van 'The 7 Habits of Highly Effective People'.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten