zondag 29 maart 2020

Als de sense of urgency maar groot genoeg is

Als de ‘sense of urgency’ maar groot genoeg is. Dan lukt het. Verandergoeroe John Kotter wist het al in 1995 toen hij zijn bestseller Leading Change schreef. Na vele jaren praten, onderzoeken en stimuleren gaan we door het Coronavirus in een paar weken massaal over op thuiswerken.


Met digitaal en online samenwerken, vergaderen, leren, trainen, coachen, zorgen, behandelen, shoppen, helpen, recreëren en wat al niet meer. In de zorg worden online consulten, beeldzorg, digicontact, Corona-apps en landelijke portalen voor gegevensuitwisseling in rap tempo geregeld. In het onderwijs breekt e-learning ineens op grote schaal door onder de noemer 'afstandsonderwijs'. 

Geen tijd voor persoonlijke belangen en voorkeuren, politieke spelletjes, stroperige besluitvorming, financieringsperikelen en bureaucratische rompslomp.

De grote kloof tussen koplopers (early adapters) en grote voorhoede (early majority) wordt in recordtempo geslecht. Hard nodig om dit soort technologische innovaties en veranderingen tot een succes te maken zoals we lezen in het boek Crossing the Chasm dat managementexpert Geoffrey Moore in 1991 schreef.

Mensen passen hun gedrag verrassend snel aan. Ingesleten gewoonten worden massaal ingeruild voor nieuwe patronen. Niet vreemd want volgens BJ Fogg’s behaviour model en boek Tiny Habets zijn alle noodzakelijke ingrediënten voor gedragsverandering aanwezig: we moeten (aanleiding, trigger), willen (motivatie) en kunnen (gelegenheid).

Zoals we weten uit het standaardwerk Diffussions of Innovations van Everett M. Rogers uit 1962, volgt de rest van het peloton (late majority) vanzelf. Zeker in dit geval. Met gerichte communicatie wordt dit proces versneld, met een speciale aanpak voor kleine groep achterblijvers (laggards).

45 jaar na introductie van het begrip ‘telewerken’ wordt ‘arbeid die op afstand van de werk- of opdrachtgever wordt uitgevoerd met behulp van informatie- en communicatietechnologie (ICT)’ gemeengoed. En dit geldt in meer of mindere mate ook voor online shoppen, e-health en e-learning.

Als de ‘sense of urgency’ maar groot genoeg is. Dan lukt het.

Hier vind je nog een artikel over innovatiesucces met 25 tips. Uit mijn boek Innovatieblunders.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten